Eskiler şöyle derdi: “Başımıza icat çıkartma oğlum/kızım!”. Evet, o zamanlar rutinin dışına çıkmak hoş karşılaşılmazdı…
İnovasyon henüz tam Türkçesi olmayan yeni bir kavram. İcat ya da buluş da diyebiliriz ama tam karşılamıyor maalesef. Hem icat yapacaksınız, hem de bundan “kâr” elde edeceksiniz. Yani “ben gölgemi uzatan bir alet geliştirdim” deseniz bu bir icat olabilir belki ama kâr getiremeyeceği için inovasyon olmayabilir.
İnovasyon gün geçtikçe hayatımıza daha fazla giriyor… Önce “Arz” yönlü ekonomi vardı, sonra tüketici talepleri önemli hale geldi ve “Talep” yönlü ekonomiye geçtik. Şimdi ise 3. faz başladı; küreselleşme ile beraber ürün ve hizmetler çok homojen hale geldi. Zamana ve yere göre farklılaşması gerekiyor, yoksa kâr elde etmek imkânsız. İşte bu noktada inovasyon devre ye giriyor.
İnovasyon için illâ yeni bir ürün üretmeniz gerekmiyor. Üretim ve hizmet süreçlerini rakiplere göre daha kolay ve ucuz hale getirmeniz ya da yeni finansal araçlar keşfetmeniz, pazarlama sistemi geliştirip maliyetleri düşürmeniz, mevcut uygulamaları ya da mevcut düzeni değiştirmeniz ya da mevcut ürüne farklı bir kullanım alanı yaratmanız, yani “Türev Ürünler” oluşturmanız da inovasyondur.
İşte size inovasyon: sıradan kafe açmak yerine, Starbuck’s gibi sadece “farklı deneyimleme”yi satabilirsiniz. Evinizde gibisiniz. Bir köşede kitap okuyabilir ya da iş yapabilirsiniz. Ayrıca tepenizde kahvenizi bitirip gitmeniz için ödemeyi bekleyen bir garson da yok.
Sizce Bill Gates neden hukuk fakültesini yarıda bırakarak Microsoft’u kurdu?
İnovasyon gözünüzü korkutmasın. Hepimiz Bill Gates olamayabiliriz. Gittikçe hızlanan hayat tarzı, yeni ihtiyaçları doğuruyor. Bunları gözlemleyip tüketiciye sunmanız inovasyondur.
“İnovatif ürünler çıkaran firma var mıdır?” deseniz size hemen “3M” derim. Tasarladıkları ürünlerin hepsi kendi döneminin yeni ihtiyaçlarına çözüm sunmuştur/sunmaktadır. Bazı inovatif ürünler ancak zamanı geldiğinde hayatımıza girebilir. Örneğin; 200 yıl önce Post-It olsaydı kullanır mıydınız?
Sürüden ayrı düşünmek ve hareket etmek sizi inovasyona götürecektir. Kendinize güvenin ve şimdi gözlerinizi kapatarak “hızlı yaşam koşullarıyla beraber tüketiciler neye ihtiyaç duyar?” sorusunu yanıtlayın.
Tanjan Özbilgi